Bieszczady logo
Kliknij + i poleć Bieszczady.net.pl ;)


Bieszczady noclegi
STRONA GŁÓWNA | NOCLEGI | MIEJSCOWOŚCI | ARTYKUŁY | GALERIA | FORUM | KONTAKT
R                E                K                L                A                M                A
BIESZCZADY NOCLEGI


Noclegi Bieszczady
Domki Bieszczady
Agroturystyka
Chaty Bieszczady
Pensjonaty Bieszczady
Hotele Bieszczady
Pokoje Bieszczady
Ośrodki wypoczynkowe
Schroniska Bieszczady
Pola namiotowe
Restauracje Bieszczady

WSTĘP

Wszystkie artykuły
Historia Bieszczadów
Świątynie i cmentarze
Żydzi i kirkuty
Flora Bieszczadów
Fauna Bieszczadów
Ciekawe miejsca i obiekty
Trasy, szlaki i ścieżki
Informacje praktyczne
Zima w Bieszczadach
Bieszczady Wschodnie
GALERIA ZDJĘĆ

Galerie bieszczadzkie

Krajobrazy bieszczadzkie
Miejsca w Bieszczadach
Miejscowości
Bieszczadzka przyroda
Stare galerie

NOCLEGI BIESZCZADY
Noclegi Cisna
Noclegi Polańczyk
Noclegi Solina
Noclegi Ustrzyki Górne
Noclegi Wetlina
Noclegi Wołkowyja

ROZKŁAD JAZDY

Baligród
Lesko - dworzec
Sanok - dworzec
Ustrzyki D. - dworzec
Wołosate
Zagórz - dworzec

Więcej Miejscowości



INFORMATOR
Podręczne informacje
Bieszczady Grupa GOPR
BdPN
Świątynie - nabożeństwa
Przewodnicy
Ciekawe strony



MAPY ONLINE

Mapy współczesne

Bieszczady Wysokie 1:40
Okolice Baligrodu 1:25
Jezioro Solińskie 1:25
G. Sanocko-Turczańskie
Pogórze Przemyskie 1:75
Bieszczady Wschodnie

Mapy historyczne

Bieszczady Zachodnie
Pikuj - mapa 1937 1:100
Ruskie - 1:75
Turka - 1:75
Wielki Berezny - 1:75
Niżny Warecki - 1:75
Tuchla - 1:75
Użgorod - 1:75
Seredne - 1:75
Svaliava - 1:75
Volove (Miżhirja) - 1:75
Porohy - 1:75



TURYSTYKA

Opisy miejscowości
Szlaki turystyczne
Ścieżki przyrodnicze
Trasy samochodowe
Szlakiem ikon ok Sanoka
Ciekawe miejsca
Ekomuzeum Hołe
Młyny i tartaki wodne
Muzeum Przyrodnicze
Skansen w Sanoku
Sine Wiry
Łopienka
Jezioro Solińskie
Połonina Wetlińska
Więcej
Cerkwie i kościoły
Bieszczadzka Kolejka
Bukovske Vrchy
Mapy i literatura
Reportaże i wyprawy

OFERTY TURYSTYCZNE

Galerie i muzea
Konie w Bieszczadach
Narty w Bieszczadach
Przewodnicy
Produkt lokalny
Inne oferty
Nieruchomości
Karpaty ukraińskie

KSIĘGARNIA


Księgarnia wyd. Ruthenus
Wyd. Bezdroża - Bieszczady
Wyd. Bezdroża - Góry
REKLAMA




SERWIS

Kontakt

POLECAMY






Zapoznaj się z zawartością portalu bieszczady.net.pl i zobacz, jakie atrakcje mogą zaproponować Ci Bieszczady. Prezentujemy warte uwagi noclegi w niezwykle malowniczych bieszczadzkich miejscowościach, takich jak Polańczyk, Cisna czy Wetlina. Dysponujemy bogatą bazą sprawdzonych obiektów noclegowych. Z nami łatwo znajdziesz domki wypoczynkowe, pensjonaty, schroniska i inne kwatery odpowiadające Twoim wymaganiom.

Solina.info.pl
bieszczady

Bieszczadzka Kolejka Leśna

Kolejka w Majdanie.
foto. I. Jóźwik.
Kolejka
NA KOLEJOWYM SZLAKU CZYLI HISTORIA BIESZCZADZKIEJ WĄSKOTORÓWKI
W drugiej połowie XIX wieku, "stulecia pary i elektryczności", gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na surowce przemysłowe. Także na drewno. Bieszczadzkie i w ogóle karpackie lasy były jego niewyczerpanym (przynajmniej na pozór) rezerwuarem. Problem leżał w transporcie: tutejsze rzeki słabo lub wcale nie nadawały się do spławu, a sieć drogowa była rzadka i kiepskiej jakości. Przełom nastąpił po ukończeniu w 1872 r. linii kolejowej przez Przełęcz Łupkowską. Konsorcjum firm austriackich przedłożyło wówczas projekt budowy jej odgałęzienia do Cisnej. Okazało się wnet, że sprawa ma posmak polityczny: gwałtownie sprzeciwił się parlament węgierski w obawie przed austriacką supremacją gospodarczą w tym pogranicznym rejonie. Przyszło zadowolić się wąskotorówką o rozstawie szyn 760 mm. Kolejnym problemem był wykup gruntów. Ubodzy miejscowi chłopi korzystając z okazji stawiali wygórowane żądania finansowe, co zaowocowało krętym na niektórych odcinkach przebiegiem linii.
Budowa ruszyła w 1890 r. pod kierunkiem inż. Albina Zazuli z Jarosławia. Stale pracowało ok. 300 osób i kilkadziesiąt zaprzęgów konnych. Do prowadzenia szczególnie odpowiedzialnych prac kamieniarskich sprowadzono doświadczonych fachowców - Włochów z należącego wówczas do Austrii południowego Tyrolu, tzw. Trydentu. Niektórzy z nich osiedli później w Bieszczadach na stałe. W 1898 r. pociągi potoczyły się po pierwszym, 25-kilometrowym odcinku torów z Nowego Łupkowa do Majdanu. Eksploatację prowadziła Dyrekcja C.K. Kolei we Lwowie. Na tabor składało się 5 parowozów opalanych drewnem, 15 wagoników osobowych, 70 lor towarowych i 100 wózków kłonicowych do przewozu bali drzewnych. Wkrótce właściciele lasów w rejonie Kalnicy wybudowali 12-kilometrowe przedłużenie kolejki aż do przysiółka Beskid na południe od wsi Smerek. Odcinek ten miał osobny zarząd i własny sprzęt.
Kolejka w Majdanie.
foto. I. Jóźwik.
Kolejka
Aż do 1914 r. kolejka kursowała regularnie według rozkładu jazdy, zwykle dwa razy dziennie. Jej istnienie przyczyniło się do gospodarczego podniesienia położonych przy trasie miejscowości. Zintensyfikowała się eksploatacja lasów, w Majdanie i Żubraczem powstały duże tartaki o napędzie parowym.
W okresie międzywojennym kolejkę przejęły Polskie Koleje Państwowe. Odbudowano torowiska ze zniszczeń i wymieniono część taboru. W latach trzydziestych przejściowo istniało odgałęzienie do Lisznej. Intensywnie wykorzystywały bieszczadzką ciuchcię także niemieckie władze okupacyjne, prowadzące wyrąb lasów na potrzeby wojska. Niemcy przeprowadzili kolejną modernizację, zmniejszając przy okazji o 1 cm szerokość torów (tak pozostało do dziś). Po działaniach II wojny światowej i walkach z UPA kolejka była w fatalnym stanie.
Walczące wojska zużywały podkłady na umocnienia i na opał, po torowiskach jeździły czołgi. W 1948 r. przystąpiono do odbudowy zniszczeń. Zakupiono 5 nowych parowozów i kilkadziesiąt wagonów. Od 1953 r. zarząd kolejki przejęli leśnicy, a konkretnie Przedsiębiorstwo Transportu Leśnego z Przemyśla (po 1958 r.- Oddział Transportu Leśnego w Sanoku). W latach 1957-64 wybudowano nowe odcinki linii o łącznej długości 63 km: odgałęzienie ze Smolnika nad Osławą do Rzepedzi (w związku z budową w tej miejscowości wielkiego kombinatu drzewnego) oraz przedłużenie z Majdanu do Wetliny i Moczarnego.
W wagoniku kolejki.
foto. I. Jóźwik.
Kolejka
To ostatnie poprowadzono dolinami wzdłuż drogi, zupełnie inaczej niż przedwojenny odcinek do Kalnicy i Beskidu, który przemykał się stokami Jasła powyżej pól uprawnych (jego trasą biegnie dziś leśna droga tzw. "stokówka"). W latach sześćdziesiątych kolejka przewoziła rocznie 115-160 tys. m3 drewna. Od roku 1963 wznowiono także ruch pasażerski. Podróż kolejką z Nowego Łupkowa do Cisnej trwała ok. 4,5 godz. i była dla turysty jednym z większych bieszczadzkich przeżyć, zwłaszcza jeśli personel pozwolił jechać na odkrytej platformie. Niektóre odcinki linii (np. w rejonie Matragony) wiodły zupełnie dzikimi, zarośniętymi gęstym lasem dolinami, w których oprócz torów nie było żadnych śladów obecności człowieka. Za każdym zakrętem otwierał się nowy, nieoczekiwany widok.
Podczas postojów nad potokami dla zaczerpnięcia wody do zbiorników lokomotywki można było najeść się do syta malin. W latach siedemdziesiątych gospodarcze znaczenie kolejki zaczęło maleć. Transport samochodowy okazał się tańszy i bardziej elastyczny, zwłaszcza że w międzyczasie wybudowano w Bieszczadach całą sieć utwardzonych dróg leśnych, a miejsca wyrębu coraz bardziej oddalały się od trasy kolejki. Jeszcze na początku lat osiemdziesiątych sympatyczne "samowarki" zastąpiono nowoczesnymi lokomotywami spalinowymi produkcji rumuńskiej, ale był to już zmierzch "ciuchci" jako środka transportu leśnego. W listopadzie 1994 r. bieszczadzką wąskotorówkę wyłączono z eksploatacji. Odżyła trzy lata później, już tylko jako atrakcja turystyczna.

BIESZCZADZKA CIUCHCIA ZNOWU W RUCHU
Kiedy w 1994 r. dotychczasowy właściciel - Lasy Państwowe - podjął decyzję o wyłączeniu kolejki z eksploatacji, niemal natychmiast z inicjatywy dyrektora BPN W. Wojciechowskiego, wójta gminy Cisna T. Wrony i nadleśniczego z Cisnej S. Wermińskiego powstała Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, stawiająca sobie za cel ponowne uruchomienie "ciuchci" - jednej z największych przecież atrakcji turystycznych Bieszczadów.
Po trzyletnich staraniach o fundusze na remont zapuszczonych torowisk i taboru cel częściowo osiągnięto. W 1997 r. ruszyły znowu pociągi, na razie na trasie Majdan - Przysłup z przystankami w Cisnej i Dołżycy. Tym razem wyłącznie na potrzeby turystów. Kursowały w ciągu dwóch miesięcy wakacyjnych, odjeżdżając z Majdanu o 9 rano i wracając o 11:30 (z półgodzinnym postojem w Przysłupie). Po południu kolejkę uruchamiano na zamówienie. Można też było wynająć drezynę. Przysłup nie jest korzystnym punktem końcowym wycieczki - ani to węzeł szlaków znakowanych, ani znacząca miejscowość wczasowa. Fundacja dąży więc do przedłużenia dopuszczonego do ruchu odcinka do Wetliny. W drugą stronę działa już trasa do Balnicy i Woli Michowej, a w dalszej perspektywie planowany jest odcinek do Łupkowa.

ROZKŁAD JAZDY 2009
Trasa Majdan - Dołżyca - Przysłup

Stacja Majdan Cisna Dołżyca Przysłup
godz. odjazdu godz. odjazdu godz. odjazdu godz. odjazdu
10:00 > 10:15 > 10:30 > 11:10 >
godz. przyjazdu godz. przyjazdu godz. przyjazdu godz. przyjazdu
12:40 < 12:25 < 12:10 < 11:30 <

Na trasie Majdan - Przysłup - Majdan pociąg kursuje codziennie od 1.07 - 31.08, natomiast w okresie 28.04 - 30.06 i 1.09 - 30.09 kursuje w soboty, niedziele i święta.

Trasa Majdan - Smolnik - Majdan

Stacja Majdan Balnica Wola Michowa Smolnik
godz. odjazdu godz. odjazdu godz. odjazdu godz. odjazdu
13:00 > 13:45 > 14:25 > 14:40 >
godz. przyjazdu godz. przyjazdu godz. przyjazdu godz. przyjazdu
16:50 < 16:05 < 15:25 < 15:10 <

Pociąg kursuje od 1.07 do 31.08 tylko soboty, niedziele i święta

Trasa Majdan - Balnica -Majdan
Stacja Majdan Balnica
godz. odjazdu godz. odjazdu
13:00 > 13:45 >
godz. przyjazdu godz. przyjazdu
14:45 < 14:00 <

Na trasie Majdan - Balnica - Majdan pociąg kursuje od poniedziałku do piątku (w soboty, niedziele i święta kurs wydłużony do Woli Michowej). Od 1.07 - 31.08

CENNIK

Obowiązuje od 28.04.2007r. do 30.09.2007r. Przejazd pociągiem według rozkładu jazdy:
Majdan -
Przysłup
Majdan -
Przysłup -
Majdan
Majdan -
Balnica
Majdan -
Balnica -
Majdan
Majdan -
Smolnik
Majdan -
Smolnik -
Majdan
bilet normalny 12 zł 19 zł 10 zł 15 zł 17 zł 25 zł
bilet ulgowy 9 zł 13 zł 8 zł 11 zł 13 zł 20 zł

* Bilet bezpłatny – dzieci do lat 3
* Bilet ulgowy – dzieci od 3 do 15 lat

Przejazd pociągiem na zamówienie Wyjazd ze stacji majdan:
Ilość wagonów w
składzie pociągu
Minimalna ilość
pasażerów
Przysłup Balnica Smolnik
2 50 820 zł 650 zł 1200 zł
3 75 990 zł 820 zł 1460 zł
4 100 1180 zł 960 zł 1710 zł
5 130 1400 zł 1020 zł 2020 zł
6 150 1780 zł 1340 zł 2500 zł
7 175 1970 zł 1470 zł 2750 zł
8 200 - 1640 zł 3000 zł

Uwaga! Na życzenie grupy pociąg (na zamówienie) może zatrzymać się w dowolnym miejscu trasy po uzgodnieniu z kierownikiem biura FBKL.
Opłata: postój do godz. - 200 zł.

KONTAKT

Biuro Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej
Majdan 17
38-607 Cisna
tel. 013 468-63-35
fax. 013 468-63-35
ciuchcianasza@vp.pl

Tekst z przewodnika "Bieszczady" za zgodą Wydawnictwa BOSZ



Wszystkie zdjęcia na stronie "www.bieszczady.net.pl" oraz na stronach w domenie bieszczady.net.pl jak i witrynach administrowanych przez nasz serwis są chronione są prawem autorskim. Jakiekolwiek wykorzystanie ich do celów komercyjnych, zamieszczanie na innych stronach internetowych, przedruk lub inne formy powielania, wymagają zgody redakcji. © Bieszczadzki Serwis Internetowy 2001 - 2012. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zawartych w komentarzach i na forum. Są one prywatnymi komentarzami i opiniami użytkowników.

Serwis Bieszczady.net.pl używa plików typu cookies do poprawnego działania strony, w celach statystycznych, reklamowych, oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie z serwisu Bieszczady.net.pl, bez zmian ustawień w używanej przez Państwa przeglądarce internetowej oznacza zgodę na wykorzystywanie technologii cookies i zapisywanie ich w pamięci Państwa urządzenia zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.



Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady aktualności POLECAMY
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy
Bieszczady polecamy